17. apr 2015 Hjelpetelefonen

350 prosent økning i nye brukere etter Psyk-uke

Hver kveld på NRK3 denne uka, har flere programmer handlet om ungdom og psykisk helse. Det har ført til en enorm pågang på lavterskeltilbudet Sidetmedord.no. 

Aslaug nrk psyk size large

Det forteller daglig leder Aslaug Timland Dale i Hjelpetelefonen, som skrivetjenesten Sidetmedord.no er en del av.

Etter ønske fra NRK har Hjelpetelefonen hentet inn tall fra mandag til og med torsdag, for å se om temauken har hatt noen effekt på våre tjenester. Dette ble presentert på kanalens TV- og radiosendinger fredag morgen.

- Etter hvert program viste TV-kanalen kontaktinformasjonen til både Hjelpetelefonen og Sidetmedord.no. Det førte blant annet til at antall nye brukere på skrivetjenesten økte med 350 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er ingen annen forklaring på økningen enn at NRK3 har valgt å fokusere på dette temaet, sier Timland Dale, og legger til: 

- Det er interessant å se at gjennomsnittsalderen på brukerne denne uka gikk ned til 27 år. Normalt ligger gjennomsnittsalderen på 30 år. 

LIGNER FACEBOOK

Sidetmedord.no er en tjeneste som har økt jevnt og trutt siden oppstartet i 2006, og hadde en sterk vekst i 2014 der antall brukere økte med 51 prosent fra året før. 

- Det er en forventet trend, siden yngre generasjoner ser ut til å foretrekker nettbaserte tjenester, kommenterer Timland Dale.

Sidetmedord.no består av flere funksjoner, som kan sammenlignes med de funksjonene som Facebook har. 

- Det er registrert en økning i alle funksjonene etter temauken på NRK3, sier Timland Dale.

Pågangen er ikke overraskende.

- Hver eneste historie som ble presentert i programmene på TV, kunne vært hentet fra Sidetmedord.no, sier tjenestens koordinator, Lene Pettersen.

Slik var økningen på de ulike funksjonene:

  • På veiledningstjenesten kan brukerne sende inn meldinger anonymt og få svar fra en veileder innen 48 timer. Denne uka økte antall meldinger med 127 prosent.
  • På forumet kan brukerne diskutere åpent med hverandre, og sende personlige meldinger til hverandre ved hjelp av vennetjenesten. Nye brukere av denne vennetjenesten økte denne uka med 89 prosent. Her var det en liten hovedvekt av jenter/kvinner, og gjennomsnittsalderen av brukere på denne funksjonen var 29 år. Det ble sendt 83 prosent flere meldinger i vennetjenesten denne uka, sammenlignet med samme uke i fjor. 
  • Hver mandag og onsdag kveld er det mulig å chatte med veilederne. Denne funksjonen kom i august 2014. Sammenlignet med perioden 9. – 13. mars, opplevde man denne uken en økning på 96 prosent av dialoger via chat. 

Også nettsiden Sidetmedord.no opplevde pågang. 

- Statistikk fra Google Analytics viser at aktiviteten på nettsiden gikk betraktelig opp samtidig med de første sendingene på mandag. Fram til torsdag har vi registret 5275 brukere på nettsiden, en økning på 103 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, sier Timland Dale. 

PÅGANG PÅ TELEFONTJENESTEN

Selv om unge mennesker foretrekker å skrive til våre veiledere, var det likevel en økning i yngre innringere til Hjelpetelefonen. 

- Det forteller oss at også unge mennesker har behov for telefonisk kontakt, der opplevelsen av å bli hørt er sterk, sier Aslaug Timland Dale.

Totalt hadde telefontjenesten en økning på 33 prosent i antall henvendelser denne uken. Totalt var det 1221 oppringninger til Hjelpetelefonen.

I noen av programmene NRK3 sendte, snakket flere ungdommer ut om selvmordsforsøk. 

- Tendens over tid viser at gjennomsnittsalderen for henvendelser under temaet selvmord har gått ned fra 33 til 24 år. 20,6 prosent av henvendelser til Hjelpetelefonen omhandler selvmord, forteller Aslaug Timland Dale.

FAKTA:

  • Hjelpetelefonen drives av interesseorganisasjonen Mental Helse, og er et gratis tilbud til alle som trenger noen å snakke med eller skrive til. Du kan ringe til Hjelpetelefonen på telefon 116 123 hele døgnet, alle dager i året.
  • Sidetmedord.no er Hjelpetelefonens nettbaserte lavterskeltilbud til alle som foretrekker å skrive om det som er vanskelig.

Flere saker fra Hjelpetelefonen