15. des 2021 Mental Helse

Give Back Friday

Parfymerikjeden The LOOX valgte å støtte Mental Helse i forbindelse med Give Back Friday, som er et motsvar til Black Friday-trenden.

Give back friday 2021   the loox + mental helse malin
Foto: The LOOX

Black Friday har på kort tid blitt en stor og etablert handledag – også i Norge. Fra å være kun én enkeltstående dag, har konseptet utvidet seg til både Black Week, Cyber Monday og enda mer. Parfymerikjeden The LOOX ønsket å gjøre et forsiktig «opprør» mot en dag som fokuserer på kjøpepress. For å snu dagen til noe mer positivt, donerte kjeden 10% av omsetningen de oppnådde fra fredag 26.november til en utvalgt organisasjon. I fjor støttet kjeden Kreftforeningen, og i år falt valget på organisasjonen Mental Helse.

– Hvorfor valgte dere å gi årets overskudd til Mental Helse?
– Det var faktisk en av kundene våre som tipset oss om Mental Helse, opplyser Maria Muñoz Rudi, kommersiell leder i The LOOX.

Hun forteller at de la ut en post på sosiale medier hvor de oppfordret kundene til å komme med forslag til organisasjoner de burde støtte i anledning årets Give Back Friday.

– Vi vet at pandemi, restriksjoner og nedstenging har vært tøft for mange, og at psykisk helse er et tema som fortjener mer oppmerksomhet. Det er mange som vegrer seg for å oppsøke hjelp, og det er en usynlig sykdom som kan være vanskelig å håndtere, både for dem som lider av den, men også for de pårørende. Derfor syntes vi det var helt riktig å støtte, legger Rudi til.

The LOOX er en relativt nystartet kjede, som ble startet opp like før Norge stengte ned på grunn av koronapandemien. Til tross for dette har The LOOX Norge hele 15 butikker, fra Farsund i sør til Leknes i nord. Felles for alle butikkene er at de har en tydelig distriktsprofil med lokal forankring i nærmiljøet.

– Hvordan har responsen på årets kampanje vært?
– Responsen i år har vært fantastisk og utelukkende positiv både i butikkene og på sosiale medier. Våre ansatte har fortalt om kunder som har ventet med å handle spesifikt på denne dagen fordi de ville støtte Mental Helse, og gjennom hele uken var det flere som kommenterte at de syntes det var flott at vi støttet en viktig organisasjon. Butikkpersonalet har også vært entusiastiske ambassadører, og vi er veldig stolte av samarbeidet som de har støttet helhjertet opp om, sier Rudi.

Årets kampanje genererte totalt kr 36 000,- til Mental Helse. I tillegg til å gi 10% av overskuddet hadde butikkene Mental Helses Vipps-nummer tilgjengelig på digitale skjermer, både ut mot fellesområdene på kjøpesentrene og ved kassapunkt i butikkene hele uken. Dette for at kunder og besøkende skulle kunne gi sin støtte direkte uten å måtte handle.

– Vi er ikke de største butikkene, og vil nok heller ikke være omsetningsvinner på en dag som denne, men vi bidrar med det vi kan, og håper at vi kan inspirere andre til å følge etter, avslutter Rudi.

Mental Helse takker The LOOX for deres flotte initiativ og bidrag.

Ønsker du å støtte vårt arbeid? Les mer om hvordan du kan bidra her.

Flere saker fra Mental Helse