26. apr 2022 Mental Helse

100 000 besvarte veiledningsmeldinger på sidetmedord.no

I 2006 startet Mental Helse opp skrivetjenesten sidetmedord.no. Dette kom som en videreføring av Mental Helse Hjelpetelefonen, og kom på plass for å møte dem som synes det er lettere å skrive enn å prate om vanskelige ting. I påsken ble veiledningsmelding nr 100 000 besvart på sidetmedord.no

Kake100kklarliggendeformat

- Alle som foretrekker å skrive om det som er vanskelig i livet kan ta kontakt med sidetmedord.no, forklarer teamleder Kenneth Pedersen. – Man kan skrive en melding eller chatte med våre ansatte veiledere. Det er også mulig å komme i kontakt med andre i samme situasjon som deg selv gjennom forum og vennetjeneste. Det er gratis å ta kontakt og innskriverne kan være anonyme, forklarer han.

Siden tjenestens oppstart i 2006 er det mange som har tatt kontakt. På sidemedord.no sin veiledningstjeneste besvares meldingene som sendes inn innen 24 timer. – Dette er meldinger brukerne av tjenesten vår sender inn, og som en av våre ansatte veiledere besvarer. Det er vanlig at det sendes noen meldinger fram og tilbake, som en dialog, forklarer Pedersen.

Og det er nettopp på veiledningstjenesten at melding nr. 100 000 ble besvart 2.påskedag. -Ja, det er jo veldig moro at vi nå har rundet 100 000 besvarte veiledningsmeldinger, sier Pedersen. – Veiledningstjenesten, som flere av Mental Helses svartjenester, har hjulpet mange og reddet liv. – Vi har personer som startet å skrive med oss da vi startet opp, og som fortsatt gjør det. Heldigvis finner vi solskinnshistorier her, og det er givende å følge noens utvikling på denne måten.

De ansatte veilederne som skriver på sidetmedord.no er har forskjellig bakgrunn og livserfaring. De har tid til å lytte, reflektere og gi råd. De ønsker å bidra til optimisme og opplevelse av mestring og selvstendighet. Sidetmedord.no tilbyr altså både skriftlige meldinger/veiledningstjenesten, chat, forum og vennetjeneste. Fellesnevneren for tjenesten er at man uttrykker seg skriftlig, men tjenestene er likevel noe ulike i kommunikasjonsformen.

Sdmoveiledningtjeneste
Veilederne, fra venstre; Nina Halmrast, Arne Kjær, Hilde Halvorsen har siden oppstarten i 2006 vært med å besvare veiledningsmeldinger. På bildet ses også Kenneth Pedersen (teamleder) og Lene P. Rugtveit (tidligere prosjektleder)

I tillegg til veiledningstjenesten tilbyr sidetmedord.no også chat, forum og vennetjenesten.
-På Chatten har du mulighet til å «prate» direkte med våre veiledere i Sidetmedord.no, forklarer han. – Har du kun et kort spørsmål, eller trenger raskere svar enn 24 timer, er chatten det rette tilbudet. Men vi ser at flere chatter «varer lenger», og det henger jo også sammen med at det for mange unge er den foretrukne måten å kommunisere på.

I september gikk chatten fra å være åpen til gitte tider av døgnet, til å ha åpent hele døgnet. – Det har vært et enormt trykk på tjenesten fra vi ble døgnåpen, forteller teamlederen. – Vi har stor pågang hele til alle døgnets tider, og det er helt tydelig at det er et stort behov for målgruppen unge (i alderen 13-30 år) at vi er tilgjengelig for en chat når andre ikke er.

På sidetmedord.no finnes det også et åpent forum som kan leses av alle. For å poste innlegg på forumet må man være innlogget som bruker. – Dette med forum, var veldig i vinden da tjenesten åpnet for 16 år siden, og vi har valgt å videreføre det som et tilbud til dem som ønsker innspill fra andre forumbrukere, sier Pedersen. Man kan også legge til andre brukere av forumet til som venn, slik at man kan sende hverandre meldinger uten innsyn fra andre. Dette kalles vennetjenesten.

Sidetmedord.no ser framover, og er klare på at det er viktig å ha et bredt og godt skrivetilbud. – Vi vet at mange, og spesielt de yngre, foretrekker å skrive om det som er vanskelig, så fokuset for skrivetjenesten framover er å videreutvikle de ulike tjenestene vi i dag tilbyr, sier han og fortsetter; – I løpet av 2022 planlegger vi å lansere en ny nettside der vi ønsker å gi de besøkende en god brukeropplevelse i form av en moderne og brukervennlig side. Med ny nettside ønsker vi å styrke tjenestene der brukerne selv kan kommunisere med hverandre, og har et ønske om å skape trygge møteplasser der brukerne kan dele erfaringer og støtte hverandre. Vi forventer også at en ny nettside vil skape økt oppmerksomhet, og mer trafikk til veiledningstjenesten og chatten vår, avslutter teamleder Kenneth Pedersen.

Ta kontakt med oss på sidetmedord.no.

Flere saker fra Mental Helse