25. mai 2018 Mental Helse

Skralt med mat

- Er du i aktiv rus, og må velge mellom å bruke penger på rusmidler eller mat, er valget enkelt.

Paal og victoria size large

TEKST OG FOTO: Guro Waksvik

Det konstaterer Victoria Skretting og Pål Berger.

For Victoria og Pål er fysisk aktivitet og sunt kosthold viktig. Slik har det ikke alltid vært.

- Du prioriterer ikke mat når du ruser deg. Jeg spiste nesten ikke, og så også slik ut, sier Victoria.

Hun kunne gå uten mat i dagevis. Mat var ikke viktig, og det kostet penger. Av og til kom venner eller familie innom med et skikkelig måltid.

- Det var godt. Etterpå sovnet jeg alltid momentant, sier hun.

Pål spiste det han fikk tak i. Han husker han kjøpte trippelpakker med Grandiosa på tilbud.

I dag blir han kvalm bare han kjenner lukten.

- Ruser du deg, bryr du deg ikke om maten er sunn eller ikke. Rask energi med mye sukker går igjen. Noen får sukkeravhengighet, sier han.

En undersøkelse foretatt på oppdrag fra Frelsesarméen viser at 27 prosent av alle kvinner og 17 prosent av alle menn med langvarig rusmisbruk, lider av alvorlig underernæring. Vanlige mangler er B12, jern, omega og vitamin D.

Forandring tar tid

Begge har nå mer enn ti rusfrie år bak seg. Trening og sunt næringsrikt kosthold er etter hvert blitt en del av livsstilen.

- I en recovery-prosess er kosthold og fysisk aktivitet viktig. Men forandring tar tid. Det er ikke gjort på dagen, sier Berger.

Han starter dagen med havregryn og bær, og fortsetter gjerne med makrell i tomat til lunsj. Ellers spiser han mye fisk, grønnsaker og salat, og han lager det meste av maten fra bunnen av. Så langt han kan, følger han Helsedirektoratets kostholdsråd. Men han er ikke fanatisk og kan fra tid til annen unne seg en skikkelig utskeielse.

- Jeg prøver å gjøre måltidene til noe mer enn bare mat, selv om jeg bor alene. Jeg tenner et stearinlys og gjør det hyggelig.

- I min familie spiser vi alltid måltidene sammen. For oss er det viktig, sier Victoria.

De anbefaler jevn tilførsel av mat, gjerne 4-5 måltider daglig. Sult kan gi symptomer som kan mistolkes som russug.

- Da er det greit å ha en banan i sekken, sier Pål.

For to år siden ble han innlagt med hjerteinfarkt. Han mener det skyldes helseskader han pådro seg da han ruset seg.

- Mye rus i kombinasjon med et elendig kosthold og lite fysisk aktivitet gjør at det skjer mye med kroppen. At det likevel gikk bra med meg er nok fordi jeg har gjort store endringer.

Bedre konsentrasjon

For Victoria begynte recovery-prosessen da hun ble gravid. Tett oppfølging fra jordmor, og deretter helsesøster, som begge la sterk vekt på kosthold, gjorde at hun ble raskt interessert, leste mye og fant nye oppskrifter.

- Jeg er opptatt av å spise variert og sunt. Men kjøttdeig og spagetti av og til, er helt greit. Vi lager ofte smoothies, og frukt og grønt står alltid fremme. Jeg elsker sjokolade, og spiser det med god samvittighet et par ganger i uken.

Regelmessige måltider har hatt positiv innvirkning på konsentrasjonsevnen hennes. Hun tror det var avgjørende da hun fullførte utdannelsen. Victoria har også hatt anoreksi. Hun mener trening bidro til å få kostholdet på plass.

- Jeg måtte spise for å orke å trene. Noen sier trening kan føre til spiseforstyrrelser, men for meg var det tvert imot.

Trening

For Victoria er yoga, styrke- og kondisjonstrening, og turer i naturen en integrert del av livet. Pål går på spinning og styrketrening, og tar gjerne lange turer langs havet. Begge er ofte brukt som foredragsholdere, de er også aktive i A-larm, en landsdekkende bruker- og pårørendeorganisasjon innen rusfeltet, og Recoverykompetanse, en bedrift som hjelper rusavhengige som er i recovery.

- Mange av dem som slutter å ruse seg blir interessert i trening og kosthold. Spørsmålet som går igjen er: Hva bør jeg spise? Spis en regnbue av grønnsaker. Da får du dekket behovet for alle vitaminene du trenger, oppfordrer Skretting.

- Å spise godt og å være i form betyr så mye for selvbildet. Du får den gode følelsen når du spiser god mat etter å ha trent. Mat betyr også mye for det sosiale, og det er en fordel å lære seg å lage skikkelig mat. Å invitere en jente hjem på Grandiosa er ingen innertier, slår Pål fast.

  

Flere saker fra Mental Helse