18. okt 2019 Sinn og samfunn

Gi litt mer blaffen

- Det er en viktig livskunst, sier Kristian Hall, forfatteren av boka Livsrikdom; strategier for å håndtere livet.

Kristian hall, nett
HOLD FAST: Kristian Hall skriver om verdien av å holde fast ved det gode i livet, og redusere betydningen av det som er vondt. (Foto: Grethe Ettung)

Drøbak, Oslofjordens sørlandsperle, viser seg fra sin beste side denne sensommerdagen i slutten av august. Vi befinner oss i Welhaven, en liten oase i sentrum av byen. Her gir frodige epletrær behagelig skygge for dem som ønsker det, eller man kan nyte solstrålene fra augustsola. Kaffen henter vi hos trivelige Benjamin på Galleri Kafé Teskje. Nesten litt synd at ingen av oss har bursda, da bruker det nemlig å vanke en arie med på kjøpet. Vi får ha den til gode. Vel plassert i hagen, og med kaffekoppen på plass, er Kristian Hall klar for intervju basert på den siste boka hans om Livsrikdom.

Ut av depresjonen

Kristian var 14 år da faren hans døde brått. Sorgen over faren utviklet seg til en dyp depresjon. En depresjon som vedvarte i omtrent ti år.
I tiåret Kristian var syk, var det ingen som kunne fortelle han hva kunne gjøre for å bli frisk. Han måtte prøve og feile seg ut av depresjonen, en prosess som tok mange år og som innebar mye unødvendig lidelse. Han bestemte seg derfor å forsøke å finne ut hvordan han kunne bli helt frisk.
- Jeg leste selvhjelpsbøker og psykologiske fagbøker, og jeg testet mange forskjellige teknikker. Jeg skrev notater om hva som fungerte, og hva som ikke gjorde det.
Det var disse notatene som etter hvert ble til den første boka hans; Opp fra avgrunnen, veier ut av depresjon.
Etter utgivelsen ble han kontaktet av flere hundre lesere som kunne fortelle at de syntes boka var nyttig, og at den ga dem håp.
- Da tenkte jeg at dette er noe av det mest meningsfylte jeg har gjort i mitt liv.
Men ennå var han ikke helt i mål.

Å starte med små skritt

- Jeg visste at de som er syke ofte har lav selvtillit, lite energi og lite håp. Derfor er det så viktig at ferden ut av depresjonen starter med små skritt.
Som tenkt, så gjort; den neste boka; Glad igjen! inneholdt 14 steg. Meningen er at leseren skal ta ett steg av gangen, og bruke én uke på hvert av dem. Kristian ga nylig ut en arbeidsbok til Glad igjen! Som vil gjøre det lettere å følge programmet.
Men Kristian hadde enda mer på hjertet.
Det er i skrivestua over garasjen hjemme i Ullerudbakken at bøkene blir til. En gedigen pult med finurlige utskjæringer av menneskeskikkelser og -hoder; et arvestykke etter farmoren og farfaren, gjør et staselig inntrykk.
- Den er smykket i rommet, men anatomisk er den helt ugunstig, konstaterer Kristian med et smil.
På de lyse veggene henger det idétavler og malerier, blant annet Fugl Fønix som pryder omslaget til en av bøkene hans.
- Det bildet er jeg veldig glad i, det er laget av en god venn av meg; billedkunstneren Thomas Nesland Olsen.
Det største vinduet i skrivestua vender ut mot naboens hage, et yndet oppholdssted for Mimi, familiens katt.
- Det er god underholdning å sitte og se på at hun forsøker å fange fluer. Rådyr får vi også besøk av innimellom.
Han er glad i dyr, og en liten hundevalp; Lilly, seks måneder, er siste tilskudd til Hall-familien. Men enn så lenge er skrivestua forbudt område. Kristian like nemlig å ha det meget ryddig i skrivestua. Sønnen Falk, 8 år, er den eneste som foreløpig får komme innom på en liten kveldsvisitt.

Profil, k.hall, 2, s.22 25
Å ENDRE UVANER: – All endring innebærer endring av vaner. Mine uvaner holdt meg nede i depresjonen i mer enn ti år, forteller Kristian Hall. Her på Galleri Kafé Teskje. (Foto: Grethe Ettung)

Hold fast ved det gode

I boka Livsrikdom; strategier for å håndtere livet, skriver Kristian om verdien av å holde fast ved det gode i livet, og redusere betydningen av det som er vondt.
- Jeg tror mange av oss glemmer å tenke over hva det er som gjør oss glad. For å oppnå livsrikdom må vi bli bedre kjent med oss selv, og vi må bli mer bevisst på de alternativene vi har når livet viser seg fra sin verste og beste side. Når du er deprimert, vil hjernen din legge merke til alt det negative og neglisjere det positive, men en kan lære seg å legge mer vekt på det positive; trene hjernen til å vektlegge det som er bra, det som gjør deg godt. Dette høres sikkert banalt ut, men det er veldig effektivt. Dessuten er det viktig å gi mer blaffen. Det er det utrolig nyttig å lære seg; det er en viktig livskunst. Du kan nemlig gi blaffen i mye mer enn du tror.

Takknemlighetsdagbok

I boka framhever Kristian det å vise takknemlighet, og det han kaller radikal takknemlighet. Han mener takknemlighet er et grunnleggende og svært viktig tiltak for mer livsrikdom.
- Radikal takknemlighet er å trene hjernen til å legge mer vekt på det som er bra, til tross for det vonde. En enkel måte å være mer takknemlig på er å føre takknemlighetsdagbok. Hver kveld noterer du ned tre ting du er takknemlig for, stort og smått. Gjør dette hver dag, eller så ofte du kan, i noen uker. Du vil merke at dette er et lite ritual som føles godt.
Han understreker at det å jakte på lykken ikke bør være noe mål i seg selv. I stedet oppfordrer han til å sikte lavere og heller ta de lykkelige øyeblikkene som kommer som en bonus.
- For meg er livsrikdom noe midt imellom tilfredshet og lykke. Den er summen av det som er bra i livet mitt. Det kan være alt fra familie og gode venner, til flotte naturopplevelser og ting jeg gjør.
For Kristian betydde naturen svært mye den tida han var syk.
- I de årene jeg hadde det som vondest, kunne jeg greie å gi slipp, glemme det vonde og bare være i naturen. Den var min katedral, og det er den fremdeles.

Et magisk triks

Å endre vaner er en annen viktig oppgave å gi seg selv. Men av erfaring vet de fleste av oss at det kan være svært vanskelig.
- All endring innebærer endring av vaner. Mine uvaner holdt meg nede i depresjonen i mer enn ti år. Vil du forsøke å endre en vane, så anbefaler jeg å bruke lang tid og legge ambisjonsnivået lavt for å unngå stress og dårlig samvittighet. Da jeg var deprimert hadde jeg tankemessige uvaner, men ved å gjøre en liten innsats over lang nok tid, oppnådde jeg bedring.
En annen ting er forventningene vi har til oss selv. Kristian var spesielt sårbar for forventninger de ti årene han var deprimert.
- De gjorde at jeg gikk i en tilstand av kontinuerlig skuffelse. Derfor er det fremdeles viktig for meg å ha relativt lave forventninger. Men det er viktig å finne en balanse. Har du satt deg for lave forventninger, og det medfører at du gjør mindre av ting du gjerne skulle gjort, så øk forventningsnivået slik at du faktisk gjør mer av ønsket aktivitet, men pass på å ikke overdrive. Da unngår du skuffelse. Å ha makt over egne forventninger er et magisk triks til å få det bedre.

Livet kan være grusomt

De fleste av oss vil i løpet av livet oppleve en eller flere livskriser. Kristian anmoder oss til å akseptere hendelsen og gjøre den til en del av oss selv; Jeg liker deg ikke, men du er en del av meg nå, på godt og vondt.
- I den sammenheng synes jeg vi er for dårlige til å forberede barna våre på at livet også kan være hardt og grusomt, og at de vil oppleve kriser og tap. Jeg er veldig opptatt av samtalen om det vonde, og som en del av dette; Hva gjør du når du opplever noe vondt?
Ett av rådene hans er å forsøke å se objektivt på det hele, finne ut hva du selv kan gjøre, og hva du bare må akseptere.
- Selv skrev jeg dagbok, og jeg brukte den til denne analysen. Det vil jeg anbefale alle å gjøre.
- Du sier at ved å gi aksept slipper du å gå og tenke på og kverne rundt det vonde hele tiden.
Gjelder det også svært alvorlige ting som overgrep, vold …?
- Absolutt. Jeg tror ikke man enkelt blir ferdig med det. Men om man over år greier å akseptere hendelsen, tror jeg du vil kunne fjerne en del av innvirkningen den har hatt på livet ditt, fjerne en del av makten den har over deg.

Å prokrastinere

Prokrastinere er et annet begrep Kristian er opptatt av. Prokrastinering er «utsettelse til ulempe for personen». Motstykket til prokrastinering er en tilværelse med mindre stress, og tid til overs for ting man liker å gjøre.
- Når man prokrastinerer blir man misfornøyd med seg selv, og i mitt tilfelle forsterket prokrastineringen depresjonen. Samtidig er det slik at depresjon ofte fører til dårlig søvn, lav motivasjon, lite energi og sviktende konsentrasjonsevne, mens det nettopp er søvn, motivasjon, energi og konsentrasjon man trenger for å mestre og få ting til.
Etter hvert ble han lei egen prokrastinering.
- Det ble viktigere for meg å finne ut hvordan jeg kunne endre meg selv og bli effektiv og målrettet.
Kristians neste bok handler nettopp om det. Den har fått tittelen Handlekraft og kommer etter planen ut i januar.

Å gi noe til andre

- Du skriver i boka om verdien av å bruke mer tid på å gi; da vil vi føle oss som en del av samfunnet, og at vi er tilknyttet andre.
- Det er viktig for meg at folk ikke skal få dårlig samvittighet når jeg skriver om dette, men det å gi noe til andre blir du glad av. Når jeg ser bort ifra familien min, innebærer det å gi for meg muligheten til å kunne hjelpe andre til å få et bedre liv. Jeg hadde et sterkt behov for å knekke noen mentale koder som andre kan benytte seg av ved å samle tiltak og teknikker i ei bok.
Som sagt så gjort.

FAKTA:

Kristian Hall er konsulent innen bærekraft og miljø for næringslivet, men er også opptatt av å skrive bøker som kan hjelpe andre til et bedre liv. Opp fra avgrunnen (2015), Glad igjen! (2018) Livsrikdom (2019) Arbeidsboka Glad igjen! (2019) Handlekraft kommer etter planen i januar 2020. Hall har også podkasten Forandring Nå, hvor han intervjuer ressurspersoner om temaer som «humor når livet er vanskelig» og «Å trene når du ikke har lyst eller ork». Han driver også bloggen kristianhall.no, der han skriver om selvhjelp og psykisk helse.

Flere saker fra Sinn og samfunn