Arbeidslivstelefonen
225 66 700

Deilig solrik syden-strand med mørk blå himmel, turkis sjø og noen få badende
Ill. Colourbox

Stress ned før sommerferien

Sommerferien står for døren og mange har det nå hektisk med å få ferdig arbeidsoppgaver, ferielister og annet før sommeren. For å komme i havn med alt, er det tre ting som gjelder: tempo, tempo, tempo!

«Jeg lovde han en mail…, har jeg husket fraværsregistreringen, har jeg bedt kollegaen å vanne plantene?» Og andre varianter av dette?

Tankene om alt som ikke er gjort, følger med, de vil ikke gi seg. Kanskje sender du en tekstmelding til kollegaen og ber han vanne planten, kanskje sender du mailen du lovde fra telefonen din og kanskje logger du deg på fra hjemme-dataen og registrerer at du er på ferie.

Og så får du fred til å sige inn i feriemodus, der kroppen litt etter litt venner seg til at dagene ikke er fylt av «Må bare … og skulle bare ….» men av å være i nuet og bruke tid på de små ting uten å ha dårlig samvittighet.

For det er jo slik for de fleste av oss, at etter en kraftanstrengelse vil kroppen kreve en gå-sakte-aksjon.

Om vi er ikke er lydhøre for kravet, vil trettheten kunne vare lenger. Mantraet må være: Hvil— det er det ferien er til for. Hvil lenge nok til at du våkner til liv på ordentlig—til at du gleder deg til å tilbringe en dag i Vannland eller på sjørøverskip med ungene. Hvile og gode aktiviteter fyller batteriet og gir overskudd og glede.

Mange velger å ta med seg jobben på ferie, siden den er så lett tilgjengelig på pc-en eller i smarttelefonen. De føler glede over å være nødvendige for bedriften, og overser kroppens signaler om at det er på tide å bremse. Vi har snakket med mange som har trosset dette over tid. Av disse sliter de fleste med søvn og konsentrasjon. Mange er også triste og har lite tro på seg selv. De er utbrente, eller på god vei dit.

Å lære å kjenne kroppens signaler og bremse litt før, ville kanskje ha hjulpet de å fylle batteriet i stedet for å tappe det.

Hvis du kjenner deg igjen i dette som er skrevet, utfordrer jeg deg til å gjøre en forandring før denne sommerferien.
  • Skill mellom må og bør-saker, prioriter må-sakene og saker du må snakke med andre om. Lag en sjekkliste. Bør-sakene kan som oftest vente til etter sommeren.
  • Meld fraværet i Outlook med en gang ferielistene er gjort kjent.
  • Sett av litt lenger tid til feriepakking.
  • Prøv å roe kroppen de siste tre dagene. Da kommer du tidligere i ferietakt, og det gjør kroppen godt.

GOD FERIE!

Turid Remme, rådgiver i Arbeidslivstelefonen