Arbeidslivstelefonen
225 66 700

Sommerbilder fra Norge, båt på vann i kveldssol, jente i hengekøye, kirke og park, vafler med jordbar og rømme

Sommerferien står for døren

Vi har et annerledes-år bak oss, med smittetrykk, smittefrykt og smitteutstyr. Med permittering, karantene, enmeters-regel og tometers-regel, samt hjemmekontor og endrede arbeidsmåter for mange. Vi er blitt vant til å bruke munnbind, og til å ha begrensede kultur- og reiseopplevelser. Men nå er det snart ferie! Og tiden før ferien må brukes riktig slik at jobbestresset ikke følger med på lasset for lenge!

Det kribler litt i magen med tanken på ferie. Hvordan vil det bli? Kommer smitten til å spre seg blant de som ikke er vaksinerte enda? Får vi vaksinen før ferien, eller må vi sitte standby og vente?
Heldigvis er kommunene godt i gang med vaksineringen, og vi kan skimte en viss normalitet i ferien ved at samfunnet nå åpnes igjen, litt etter litt.

Mange har en hektisk innspurt på jobb for å få ferdig arbeidsoppgaver, ferielister mm. før sommeren, og etter en slik kraftanstrengelse vil kroppen være sliten og trenge en liten gå-sakte-aksjon før, eller i starten av ferien. Hvis vi ikke tar hensyn til dette, vil trettheten kunne vare lenger. Mantraet er å gi kroppen ro lenge nok til at du kommer i feriemodus og våkner til liv, slik at du kan glede deg over sommeraktivitetene. Det fyller batteriet og gir overskudd og glede!

Noen velger å ta med seg jobben på ferie, siden den er så lett tilgjengelig på pc-en eller i smarttelefonen. De føler glede over å være nødvendige for bedriften, og overser kroppens signaler om at det er på tide å bremse. Vi har snakket med mange som har trosset dette over tid. Av disse sliter de fleste med søvn og konsentrasjon. Mange er også triste og har lite tro på seg selv. De kan være på vei til å bli utbrente. Å lære å kjenne kroppens signaler og bremse litt før, ville kanskje ha hjulpet de å fylle batteriet i stedet for å tappe det.

Hvis du kjenner deg igjen i dette, utfordrer jeg deg til å gjøre en forandring før denne sommerferien.

  • Lag en sjekkliste og skill mellom må og bør-saker, prioriter må-sakene og saker du må snakke med andre om. Bør-sakene kan som oftest vente til etter sommeren.
  • Legg fraværsmelding i Epost-programmet med en gang ferielistene er gjort kjent.
  • Prøv å roe kroppen ned de siste tre dagene på jobb. Da kommer du tidligere i ferietakt, og det gjør kroppen godt.

Og hvis du venter på vaksine og ikke kan reise langt.
Utforsk informasjon om steder du kan besøke i nærheten, som museer, gallerier, turstier, sykkelruter og lokale dagsturtopper. Da får du en minnerik og interessant ferie selv om du er i nærområdet!

Turid Remme, rådgiver i Arbeidslivstelefonen