
Hjelpetelefon og chat døgnåpent hele julen
– Allerede tidlig i desember merker vi at julen nærmer seg. Vi får henvendelser fra mennesker som både gleder seg til og gruer seg til høytiden. Mange tar kontakt fordi julen forsterker følelser av ensomhet, utenforskap eller savn, sier generalsekretær Linda Berg-Heggelund.
– Det som allerede er vondt, forsterkes
I juleperioden går flere temaer igjen. Mange beskriver ensomhet, sorg etter tap, relasjonsutfordringer i familie og parforhold, samt press knyttet til forventninger og økonomi. Konflikter i familien, krevende sosiale situasjoner etter samlivsbrudd og frykt for anspent stemning i høytiden er også vanlig.
Flere uttrykker uro for at helsetilbud er stengt eller har redusert tilgjengelighet i julen. Rus, særlig alkohol, er et tema som ofte berører både egen situasjon og bekymring for andre.
– For personer som allerede strever psykisk, kan julen være en særlig krevende periode. Forventninger, endrede rutiner og sterkere følelsesmessige kontraster kan gjøre det som allerede er vanskelig enda vondere, sier Berg-Heggelund.
Opplever stor pågang hele året
Mennesker i alle aldre tar kontakt i julen, og henvendelsene kommer fra et bredt spekter av livssituasjoner. Yngre bruker oftere chat, mens voksne og eldre i større grad ringer Hjelpetelefonen.
– Vi har dessverre ikke kapasitet til å svare alle som tar kontakt på telefon. Får du ikke svar på 116 123 så bruk Mental Helse chatten, sier Berg-Heggelund.
I julen 2024 mottok svartjenestene om lag 8 700 henvendelser fra lille julaften til nyttårsaften. Så langt i desember i år har vi allerede sett en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Behovet for støtte er likevel til stede hele året. Hjelpetelefonen og chatten er døgnåpne og mottar rundt 315 000 henvendelser årlig. Hittil i år har tjenestene hatt en økning på 6,7 prosent i antall henvendelser på telefon og chat.


