Rekordmange tok kontakt med Mental Helse i julen

Mental Helses svartjenester opplevde en økning i antall henvendelser på 9,5% på julaften sammenlignet med fjoråret. For hele desember ble det en økning på 3% sammenlignet med desember i fjor, på telefon og chat. Mange av henvendelsene vi mottar i desember handler om julen, og vi ser at ensomhet og utenforskap er et tema som går igjen.

Til tross for utfordringene, opplever vi også samtaler med håp og glede. Flere uttrykker takknemlighet for å ha noen å snakke med og for hjelpen de har fått, sier generalsekretær i Mental Helse Linda Berg-Heggelund.

Kommunene kutter dessverre i lavterskeltilbud og sosiale møteplasser. Det er det første som ryker når økonomien blir stram. Det innebærer at det blir større trykk på helseforetakene, når vi heller ikke forebygger psykiske helseutfordringer godt nok. Det blir også større pågang på hjelpetelefoner og hjelpechatter hos organisasjonene. Bare på julaften kom det 9,5 % flere henvendelser til Mental Helse enn julaften 2023.

Lavterskel- og forebyggende tilbud er noe folk virkelig trenger i krisetider. Derfor er det synd at vi ikke får besvart alle som tar kontakt med oss. Vi trenger tilgjengelige tjenester og tilgjengelig hjelp når behovet oppstår, understreker generalsekretær Linda Berg-Heggelund.

Julen er som et forstørrelsesglass på følelsene, der det fine blir finere og det vonde vondere. Forventninger om den perfekte julen og hva den skal inneholde kommer fra storsamfunnet, via media, men også innad i den enkelte famille, i forhold til mat, gaver og sosiale sammenkomster.

Krig i Ukraina, krig på Gaza, en urolig verden, høye matpriser, høye strømpriser og fremdeles høy rente gjør at mange mennesker har det tungt. Medias ekstreme søkelys på jul kan fort bli en tilleggsbelastning for mennesker som sliter psykisk i utgangspunktet. For mange oppleves ensomheten og utenforskapsfølelsen enda sterkere, avslutter Berg-Heggelund

Fakta:

  • 3% økning mot desember i fjor, på telefon og chat, 20 923 henvendelser (1-25. des).

  • Hjelpetelefonen har en økning på 5% i henvendelser sammenlignet med 2023.

  • Svarprosent: 41% (hjelpetelefonen) og 83% (chat, sidetmedord.no)
  • Over 300 000 henvendelser på telefon, chat og veiledningsmeldinger så langt i 2024

Kontakt: