Brukermedvirkning
På denne siden finner du informasjon om brukermedvirkning og informasjon for brukerrepresentanter
Brukermedvirkning
Brukermedvirkning er at de som berøres av en beslutning, eller er brukere av tjenester, får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbudet.
Brukermedvirkning er et virkemiddel på flere nivåer, og kan bidra til økt treffsikkerhet i utformingen og gjennomføringen av både generelle tilbud og individuelle tilbud. Brukeren er med på å utforme tjenestetilbudet sammen med fagfolk, og får dermed innflytelse på utformingen av tjenestene som de er berørt av. De blir ikke passive mottakere av hjelp, men aktive aktører i eget liv.
Brukermedvirkning bygger på tanken om at funksjonsnedsettelse og/ eller kronisk sykdom eller livshendelser, gir lærdom andre ikke har tilgang på. Slike hverdagserfaringer bygges innenfra, hos brukerne selv. Fagfolk og beslutningstakere må etterspørre brukerkunnskapen, fordi det er en unik kunnskap som ingen andre har. I målsettingen om brukermedvirkning ligger en anbefaling om å involvere brukerrepresentanter i arbeidet med å utforme tjenester og drive kvalitetsarbeid.
Brukermedvirkning er en frivillig oppgave som man som bruker eller pårørende kan
velge å bidra inn i. Selv om man kan få utgiftsdekning og møtehonorar, vil det fortsatt være slik at man må ha tid og mulighet til å følge opp dette viktige arbeidet.
Brukermedvirkning er ikke det samme som likepersonsarbeid, selv om det kan ligne litt noen ganger. Likepersonsarbeid er først og fremst en innsats brukere eller pårørende imellom, hvor man hjelper og støtter en som har fått en diagnose eller funksjonshemning, og deres pårørende/familie. Det blir som å være i samme båt. Brukermedvirkning handler om å påvirke tjenesteutformingen.
Brukerrepresentant
En brukerrepresentant er en person som representerer Mental Helse på arenaer der drøftinger foregår og beslutninger tas om tilbud og tjenester som får betydning for dagliglivet til de som benytter seg av tilbudene.
Utgangspunktet for alle som blir oppnevnt som brukerrepresentanter, er egne erfaringer og ønske om å være med å endre tjenestene til det beste for brukerne og deres pårørende. Det er viktig å huske på at man skal opptre på vegne av flere enn seg selv og at man uttaler seg på vegne av Mental Helse og / eller FFO.
Brukerrepresentanter fra Mental Helse er representert på svært mange arenaer. Noen av disse er kommunale råd og utvalg, helseforetak, regionale helseforetak, DPS, NAV og i en rekke arbeidsgrupper og forskningsprosjekter, både lokalt og nasjonalt. Oppnevning av brukerrepresentanter har enten foregått i samarbeid med FFO, eller ved at de som etterspør brukerrepresentanter har tatt direkte kontakt med fylkeslag eller lokallag i Mental Helse.
Registrering av brukerrepresentanter i Mental Helse
Vi ønsker at alle som er brukerrepresentanter i Mental Helse registrerer seg i databasen vår. Som brukerrepresentant vil du da få tilgang på relevant informasjon for deg som brukerrepresentant, du vil motta invitasjoner, du vil kunne se hvem andre som er brukerrepresentanter og fylkes- og lokallag vil kunne se at du er brukerrepresentant i deres område.