Rekordmange tar kontakt med svartjenestene
Rekordmange tar kontakt: Vi har aldri hatt så mange henvendelser på Mental Helses svartjenester som i fjor, sier daglig leder Aslaug Timland Dale.
Rekordmange tar kontakt med svartjenestene: Økningen var på hele sju prosent og vi fikk 374 000 henvendelser totalt. Det er en økning på 25.000 fra 2021.
I jula nådde vi en topp med ni prosent økning i dagene 23. til 31. desember, sammenlignet med jula 2021. Totalt kom det 8080 henvendelser til svartjenestene.
Les og lytt til Aslaug Timland Dale på P4 Nyheter.
Behovet øker
Samtidig som at behovet øker, har Mental Helse mistet de øremerkede midlene i statsbudsjettet.
– Svarprosenten på Hjelpetelefonen har gått ned til 42 % (mot 48 % i 2021), og det bekymrer oss, sier Timland Dale, og fortsetter:
– Mange har tatt kontakt med oss i 2022 med bekymringer rundt økonomien, og vi forventer at dette vil øke gjennom vinteren. Det er i vanskelige tider det er viktig å ha sterke lavterskeltilbud som kan være tilgjengelig for alle som ønsker å snakke eller skrive med noen. Våre ansatte gjør en fantastisk jobb døgnet rundt, men med de midlene vi har klarer vi dessverre ikke å svare alle som tar kontakt.
Les også: Stort trykk på svartjenestene i julen
Dobling etter chatten ble døgnåpen
Chattjenesten Sidetmedord.no har lik svarprosent som i 2021, 86 prosent, men behovet øker også her. I jula fikk chatten 16 prosent flere henvendelser, sammenlignet med jula 2021.
– I september 2021 utvidet vi chatten til å bli døgnåpen, og det resulterte i 141 750 henvendelser i 2022. Dette er en økning på hele 52 prosent. Spesielt barn og unge foretrekker å skrive om det som er vanskelig og da er det viktig å ha et tilgjengelig tilbud hele døgnet, forteller Timland Dale.
Når det gjelder chatsamtaler om selvmord er det en økning på hele 235 prosent (11 858 mot 3541 i 2021).
– Det er mange faktorer som spiller inn her, men alt tyder på at betydelig flere har tatt kontakt med oss på chatten om selvmordstanker i 2022, enn i 2021. Det kan betyr at barn og unge har det vanskeligere, og har mer alvorlige tanker. Det må understrekes at det er positivt at de tar kontakt når de sitter med så tunge tanker, for det er mye verre om de blir sittende alene med disse tankene.
Flere menn og studenter tar kontakt
Vi vet at mange studenter har det vanskelig. Etter to år med pandemi er det nå blant annet økonomien som bekymrer studenter.
– På vår svartjeneste for studenter hadde vi i 2022 en økning på 15 prosent sammenlignet med året før. Dette er et viktig tilbud der studenter kan ta kontakt både på telefon og chat når alt annet er stengt, forteller Timland Dale.
Også flere menn tok kontakt i 2022.
– Det er veldig gledelig, særlig da vi vet at gutter og unge menn dessverre er de som ligger høyest på selvmordsstatistikken. For Hjelpetelefonen er 34 prosent av de som tar kontakt menn, mot 33 prosent i 2021. Chatten har økt fra 22 prosent gutter og menn til 26 prosent.